Facebook stopt met eigen munteenheid | Het Financieele Dagblad


See on Scoop.itten Hagen on Social Media

Facebook stopt met zijn eigen munteenheid. De ‘Facebook Credits’ zagen in 2009 het levenslicht, maar worden nu omgeruild voor dollars, euro’s en andere traditionele munteenheden.

Terwijl in Nederland de SGP pleit voor het ‘ontvlechten’ van de eurozone, brengt Facebook het nieuws over het verdwijnen van de eigen munteenheid. In 2009 werden de Credits geïntroduceerd voor spelletjes die op het sociale medium konden worden gespeeld, zoals bijvoorbeeld FarmFille.

Opkomst kleinere munteenheden

 

‘Sindsdien hebben de meeste spelletjes hun eigen munteenheden geïntroduceerd, waardoor de noodzaak voor een overkoepelende virtuele munteenheid werd gereduceerd’ stelt Prashant Fuloria, directeur product management, op het ontwikkelaarsblog van Facebook.
Tot nu toe kochten gebruikers van Facebook met hun lokale munt (bijvoorbeeld dollars of euro’s) Facebook Credits. Wil de gebruiker bij een spelletje een (viritueel) product kopen, dan moeten die Credits weer worden omgezet in de spelspecifieke munteenheid. Door de Credits te schrappen, wil Facebook het systeem minder omslachtig maken voor consumenten en bedrijven.

 

Steeds meer Credits

 

Één Facebook Credit is $0,10 dollar waard. Zelf zegt Facebook niet hoeveel Credits er in omloop zijn, maar het bedrijf Milyoni doet wel een schatting. Milyoni helpt haar klanten om geld te verdienen aan hun facebookfans. Het bedrijf schat dat er in 2011 ruim 15,5 mrd Credits in omloop waren. Sinds de oprichting zouden er elk jaar 300% meer Credits virtueel worden bijgedrukt.
Van elke Credit die een bedrijf verdient, krijgt Facebook 30% van de omzet, onder andere als vergoeding voor haar betalingssysteem. Hoeveel van de 900 miljoen Facebookgebruikers Credits in hun digitale portemonnee hebben is niet bekend.

 

Ontrafelen van een munteenheid
Het opbreken van de Credits zal volgens Facebook soepel verlopen, zonder dat de consument er veel van merkt. Het tegoed aan Credits wordt omgezet in de lokale munteenheid van de gebruiker.
Facebook erkent dat het gebruik van één munteenheid voor honderden miljoenen gebruikers niet optimaal is. ‘Door lokale munteenheden te gebruiken is er meer flexibiliteit en kan hetzelfde product in verschillende landen verschillend worden geprijsd’ verdedigt het concern het opbreken van haar munteenheid.

See on fd.nl



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s