Wat is Unified Communications?


See on Scoop.itten Hagen on Social Media

E-mail, chat, IM, SMS en videobellen over één verbinding. Wat is Unified Communications?

 

Unified Communications (UC) staat voor de technische integratie van allerlei vormen van communicatie. UC integreert agenda-functionaliteit, e-mail, webvergaderen en instant messaging met verschillende communicatiemiddelen, zoals (mobiele) telefonie en tablets.

 

Wat erop neerkomt dat een fax is te lezen als mail en de e-mail is te beluisteren als voicemail. Dat chatten, bellen en videoconferencing op hetzelfde platform plaatsvindt. En dat mensen slechts een mailbox hoeven bij te houden en geen vier (een voor de privé-mobiel, een voor de zakelijk mobiel, de vaste telefoon, de mailbox en het chatprogramma). Het zorgt voor een snelle manier van communiceren en dus voor een efficiëntere bedrijfsvoering.

De integratie komt tot stand door software en aanpassing van de infrastructuur voor communicatie. Door de snelle ontwikkelingen op dit terrein is er nog geen sluitende definitie van het begrip. Vaak wordt het op een hoop gegooid met bijvoorbeeld Unified Messaging. Dit kan onderdeel zijn van Unified Communications maar is dus niet hetzelfde.

Definitie
Een poging tot definiëring van Unified Communications leidt tot deze omschrijving: UC draait om een zich steeds ontwikkelende communicatietechnologie architectuur die alle communicatie tussen mensen en systemen binnen context automatiseert en uniformeert en resulteert in een voor betrokkenen gelijkwaardige beleving. Het doel ervan is bedrijfsprocessen en intermenselijke communicatie te optimaliseren door tijdsverloop te beperken, informatiestromen gericht te beheren en afhankelijkheid van communicatiemedia en -apparaten te elimineren. (bron: Kennisportal.nl)

Unified Communications volgde op de introductie van Voice over IP (VoIP) waarbij telefonie niet meer over de ‘ouderwetse’ telefooncentrales verloopt maar via hetzelfde protocol als het web en e-mail. Dat maakt de smartphone tot een desktop computer, net als de vaste telefoon, de tablet en de laptop.

Siemens bracht in 2003 de eerste unified communications-software op de markt met OpenScape. Inmiddels is het een markt waarop alle grote partijen vertegenwoordigd zijn. Een markt huidige geschatte omvang van 25 miljard dollar en waarin Cisco, Microsoft, Avaya, IBM en Shoretel een bepalende spelers zijn.

Dip
“Onze branche heeft door de economische crisis flinke klappen te verwerken gekregen waardoor implementaties naar een laag pitje zijn gedaald en we pas nu qua omzet rond het niveau van 2006/2007 zitten”, zegt Mark Arman, VP International Sales bij Shoretel. “Afgelopen tijd hebben we het samengaan van UC-specialisaties gezien en wat veel klanten zich nu realiseren is dat ze een sterk geïntegreerde suite met al die applicaties nodig hebben.”

Grootste bezwaar van bedrijven om niet aan UC te beginnen: de voordelen zijn onduidelijk terwijl de kosten wel helder lijken. Zo vrezen bedrijven te moeten investeren in compleet nieuwe netwerken. Iets wat vaak niet noodzakelijk is. En de besparingen liggen op het terrein van reis- en mobiliteitskosten door samenwerking en vergaderen op afstand en flexibel werken mogelijk te maken.

Columnist Galen Gruman verwoordde zijn bewaren onlangs in een scherp aangezette column over unified communications. Zijn boodschap: De beloofde voordelen van UC worden in de praktijk niet waargemaakt; het falen van de Cius-tablet is dan ook niet verwonderlijl. In een reactie laat Arman weten het niet eens te zijn met die observatie.

‘UC is volwassen’
“Galen Gruman denkt aan grote videoconferencingsystemen die gehele ruimtes beslaan. Dat is niet meer wat je nu terugziet. Het draait gewoon op een desktop en met één druk op de knop zit je in een vergadering. Je kunt zelf door presentatieslides bladeren, je hand opsteken en alles wat je in een vergadering zou willen doen”, aldus Arman. “De Cisco Cius is mislukt omdat Cisco niet gespecialiseerd is in tablets. Dat is ook precies de reden waarom wij geen tablets zullen gaan maken. Het is niet onze taak tablets te maken. Wij maken alleen software die naadloos moet samenwerken met de op dit moment al verkrijgbare tablets.”

Een nieuwe trend binnen UC is dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen hun vaste telefonie op te geven en kiezen voor mobiele telefoons waarop UC-software geïnstalleeerd kan worden. Arman bevestigt dat. “We zien dat mobiele telefonieoplossingen meestal integreren met bestaande systemen, maar ze in sommige gevallen ook vervangen”, aldus de salesdirecteur.

Arman: “Je ziet steeds vaker het samengaan van de smartphone met de vaste telefoon. Iedereen wil uiteindelijk dat zijn smartphone ook de vaste telefoon wordt zodra hij/zij op kantoor komt. Wij geloven dat de vaste en mobiele telefoon samen zullen gaan, zowel qua hard- als software.”

 

#ShoreTel

#TMTS

#FlowConnection

 

Lees meer: http://computerworld.nl/article/361/wat-is-unified-communications.html?cp

 

 

 

See on computerworld.nl



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s